Artikel 1: Definities
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder: Ondernemer: Taxzi, staat in het register van de Kamer van Koophandel geregistreerd onder nummer: (Invullen). Aanbod: Het Aanbod door Ondernemer betreffende het vervoer van Reiziger door een Vervoerder (derde) tegen een vooraf vastgestelde Tarief. Bagage: Koffers, Tassen, Kleding enz. Alles wat de Reiziger meeneemt tijdens de Rit. Bijzonder Personenvervoer: Het vervoer van invalide en gehandicapte personen, alsook het vervoer van minderjarige personen waarvoor het gebruik van een maxi-cosi of kinderzitu benodigd is. Reiziger: De persoon die de Diensten van Ondernemer afneemt. Diensten: Het verschaffen van het vervoer van Reiziger door Vervoerder tegen betaling van het Tarief. Overeenkomst: De Overeenkomst tussen Ondernemer en Reiziger aangaande de levering van de Diensten door Ondernemer. Rit: Door Reiziger bij Ondernemer geboekt vervoer per taxi Tarief: De totaalprijs van de Rit. Vervoerder: Het bedrijf dat de Rit uitvoert voor Ondernemer en derhalve vervoersovereenkomst met Ondernemer is overeengekomen. No-Show: Een taxi die op afspraak op komt dagen op de Reiziger afgesproken locatie, maar dat de Reiziger niet is komen opdagen, zonder enige sprake van annulering.
Artikel 2: Toepasselijkheid Algemene Voorwaarden
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op ieder Aanbod en Overeenkomst van Ondernemer.
Artikel 3: Overeenkomst & Rit
Op de website Taxzi.nl kan de Reiziger een reservering boeken voor een taxi. De vastgestelde prijs die op de Rit staat is een blijvende prijs. De Ondernemer Verzoekt de Reiziger de gegevens zo volledig mogelijk te verschaffen. Pas nadat Reiziger het Aanbod heeft aanvaard en Ondernemer de betaling van Reiziger heeft aangenomen, komt een Overeenkomst tot stand tussen deze partiun. De Ondernemer zal de Reiziger van een bevestigingsmail voorzien nadat de Overeenkomst tot stand is gekomen. De Rit is persoonsgebonden en het is niet toegestaan om deze te overdragen, tenzij het anders vooraf is afgesproken tussen Vervoerder en Reiziger.
Artikel 4: Wijziging, Annulering & Restitutie Ondernemer
De Reiziger is gepermitteerd om de Overeenkomst te wijzigen of annuleren via de mail of de link in de ontvangen bevestigingsmail. Ondernemer is genoodzaakt schriftelijk (Via mail of link in de bevestigingsmail) op de hoogte gesteld te worden van de wijziging van de Rit. De wijziging kan uitsluitend doorgegeven worden tot 12 uur voordat het moment waar de eerste geboekte vervoer plaatsvindt. Annulering moet noodzakelijk schriftelijk (Via mail of link) optreden en uiterlijk 6 uur vóór het moment waarop het voervoer door Ondernemer plaatsvindt. Enkel dan heeft de Reiziger recht op restitutie van de Ondernemer. Buiten deze vastgestelde voorwaarden heeft Reiziger geen recht op restitutie. Nadat de Ondernemer een rechtmatige annulering heeft ontvangen vindt de restitutie binnen 30 dagen plaats. Echter wordt hierbij 10% van het totaalTarief afgetrokken met een minimum van €15,- als vergoeding voor de administratiekosten.
Artikel 5:“No-Show”
“No-Show” betekent dat een Taxi komt opdagen op de met de Reiziger afgesproken locatie, echter dat de Reiziger niet is te komen verschijnen, zonder dat sprake is van enige annulering. De Reiziger is in ieder geval van een “No-Show” verplicht tot betaling van de overeengekomen Ondernemer. Restitutie van de Ondernemer is hierdoor uitgesloten.
Artikel 6: Bagage
Voor extra Bagage wordt door Vervoerder aan Reiziger geen extra kosten in rekening gebracht. Ondernemer is gemachtigd om Bagage van de Vervoerder indien gevaarlijke, (wettelijk) verboden en/of aanleiding kan geven tot het brengen van gevaar, beschadiging of bezoedeling, te weigeren. Ondernemer is niet responsabel voor vermiste en/of beschadigde Bagage van de Reiziger.
Artikel 7: Vervoer van Dieren
Reiziger is gerechtigd huisdieren mee te nemen, pas nadat Ondernemer hiervoor toestemming heeft verstrekt en er wordt voldaan aan de voorwaarden in dit artikel. Huisdieren zijn verplicht in een ongecompliceerde draagbare mand, tas of dergelijk voorwerp te worden vervoerd, waardoor deze in staat is te worden neergezet of op schoot gehouden. Dieren die op een of andere wijze gevaar, hinder of overlast kunnen opleveren voor passagiers of Vervoerders zijn niet toegestaan. De Ondernemer of Vervoerder kan deze dieren te allen tijde weigeren en de Ondernemer heeft geen recht op restitutie of aanvulling. U kunt onder alle omstandigheden hulphonden meenemen.
Artikel 8: Bijzonder Personenvervoer
Bijzonder personenvervoer kan alleen worden uitgevoerd met voorafgaande schriftelijke toestemming van de Ondernemer en de bijzondere wensen van de Reiziger worden 3 dagen voor aanvang van het vervoer schriftelijk bij de Ondernemer ingediend. Bijzonder vervoer verwijst naar, maar is niet beperkt tot, vervoer van (kleine) kinderen, rolstoelvervoer of rollatorvervoer waarbij vanwege veiligheidsvoorschriften stoelen of stoelen nodig zijn. Ondernemers of Vervoerders hebben het recht om speciaal personenvervoer te weigeren als dit op enigerlei wijze gevaar, overlast of overlast oplevert voor passagiers, andere passagiers of Vervoerders.
Artikel 9: Vertraging
Vanwege externe (verkeers)omstandigheden kunnen taxi's 15 minuten eerder of later dan de afgesproken tijd arriveren. Reizigers dienen hier rekening mee te houden en zich binnen deze termijn te laten vervoeren. Indien de Reiziger vertraging oploopt in het vervoersproces, is de Ondernemer en/of Vervoerder niet aansprakelijk voor (indirecte) schade van de Reiziger, tenzij de wet anders bepaalt. Komt de taxi later dan 15 minuten, dan vergoedt de Ondernemer op verzoek maximaal 15 euro.
Artikel 10: Betaling
Reizigers kunnen betalen via Ideal/Credit Card of rechtstreeks aan de chauffeur betalen via contant, pin of creditcard. Bij rechtstreekse betaling aan de chauffeur wordt een administratieve kost van €2,50,- aangerekend. Zakelijke klanten kunnen ervoor kiezen om op factuur te betalen. Ondernemers hebben te allen tijde het recht om hun schulden aan Reiziger te gebruiken om hun vorderingen op Reiziger te verrekenen. De betalingstermijn voor facturen van zakelijke klanten is 14 dagen. Na het verstrijken van deze termijn was de zakelijke klant onmiddellijk in gebreke en was hij 15 euro administratiekosten verschuldigd. Deze kosten worden automatisch in rekening gebracht. Indien de betaling na 30 dagen nog steeds niet heeft plaatsgevonden, dient de zakelijke klant eveneens 15% van het verschuldigde bedrag te betalen, met een minimum van 40,00 euro.
Artikel 11: Vervoer en Vervoersvoorwaarden
De Vervoerder of de door de Vervoerder geselecteerde partner is verantwoordelijk voor het daadwerkelijke vervoer van passagiers. Indien de geselecteerde partner voor vervoer zorgt, ondertekenen de Reiziger en de Vervoerder een vervoersovereenkomst voor het daadwerkelijke vervoer. Op de vervoerovereenkomst en het feitelijke vervoer van passagiers en hun bagagedragers zijn algemene (vervoers)voorwaarden van toepassing. Indien de algemene voorwaarden in strijd zijn met de algemene (vervoers)voorwaarden die door partners van de Vervoerder worden gehanteerd, prevaleren deze algemene voorwaarden. Passagiers zullen klaar zijn om het vervoer te starten op de datum, plaats en tijd die in het reisschema zijn vermeld, maar moeten begrijpen dat taxi's 15 minuten eerder of later kunnen aankomen, afhankelijk van de verkeersomstandigheden, en passagiers zullen hier rekening mee houden.
Artikel 12: Klachtenregeling
Klachten over de uitvoering van deze Overeenkomst dienen binnen 10 werkdagen na factuurdatum schriftelijk te worden ingediend.
Artikel 13: Aansprakelijkheid Ondernemer
Ondernemer is niet responsabel voor alle schade van Reizigers of derden, waaronder indirecte schade, gederfde omzet en winst, verlies van gegevens en immateriële schade, door het vervoer van passagiers en/of hun Bagage door de Vervoerder (inclusief passagiers) Persoonlijk letsel, economisch verlies en geleden materiële schade). Indien de Ondernemer, ongeacht het bepaalde in het vorige lid, aansprakelijk is jegens de Reiziger, is de aansprakelijkheid van de Ondernemer jegens de Reiziger beperkt tot de reissom per gebeurtenis (een reeks van samenhangende gebeurtenissen wordt als één gebeurtenis gerekend), ongeacht de De werkelijke kosten die de persoon in het lopende kalenderjaar heeft gemaakt. De vergoeding die aan de Ondernemer wordt betaald, is exclusief het btw-/factuurbedrag. Indien de betreffende schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid van de Ondernemer of zijn werknemers, zijn bovenstaande bepalingen niet van toepassing. Indien en waar dergelijke schade is veroorzaakt doordat de Ondernemer en/of Vervoerder de toepasselijke wet- en regelgeving (inclusief maar niet beperkt tot wetten, regelgeving, besluiten en instructies) naleeft, draagt de Ondernemer geen enkele verantwoordelijkheid jegens de Reiziger tijdens het boekingsproces China zich niet houdt aan deze wet- en regelgeving, waaronder maar niet beperkt tot de instructies van de handelaar en/of Vervoerder (inclusief maar niet beperkt tot de instructies over de aankomsttijd en contactgegevens op hun website).
Artikel 14: Overmacht
Indien de Ondernemer door overmacht één of meer verplichtingen niet kan nakomen, is de Ondernemer niet gehouden één of meer verplichtingen na te komen. Ondernemers zijn evenmin verantwoordelijk voor schade veroorzaakt door overmacht. Onder overmacht wordt mede verstaan niet toerekenbare gebreken van de Vervoerder of ingeschakelde derde, en iedere situatie waarin de Ondernemer feitelijk geen (beslissende) controle kan uitoefenen, zoals ongevallen, vertragingen door ongevallen, vertragingen door controlepunten, extreme weersomstandigheden en terrorismegedrag.
Artikel 15: Privacy
De Reiziger wordt geacht kennis te hebben genomen van de privacyverklaring van de Ondernemer en gaat ermee akkoord de door hem verstrekte persoonsgegevens te verwerken zoals daarin beschreven. Indien nodig kan de Reiziger inzage krijgen in de gegevens die de Ondernemer over hem heeft verwerkt. Reizigers hebben het recht om Ondernemers te verzoeken de gekwalificeerde gegevens van klanten te verwijderen of te beschermen. De Ondernemer beslist op dit verzoek binnen vier (4) weken na afweging van de desbetreffende belangen van de Ondernemer en de privacybelangen van de Reiziger. Indien wordt besloten tot blokkering of verwijdering, krijgt de Reiziger bericht dat dit gevolgen heeft voor het gebruik van de Reiziger van de dienst. Het kan worden beperkt of voorkomen.
Artikel 16: Varia
De nietigheid van een clausule in deze algemene voorwaarden laat de geldigheid van andere clausules of andere leden onverlet. In dat geval wordt de ongeldige clausule of paragraaf vervangen door een nieuwe clausule of paragraaf die qua inhoud, strekking en doel zoveel mogelijk overeenkomt met de oude ongeldige clausule of paragraaf.